Великі надії малих підприємців

Підготувала Данута КОСТУРА

У світовій економіці практично немає такої сфери, яка могла б обійтися без продукції та послуг малого бізнесу. На відміну від великого підприємництва малий бізнес мобільний, швидко реагує на зміни і потреби ринку. Як свідчить досвід інших країн, саме малий бізнес здатний стати основним двигуном національної економіки. У розвинених країнах малий і середній бізнес забезпечує половину внутрішнього валового продукту. Український уряд повинен впровадити реформи, орієнтовані на бізнес: обмежити регуляції, переглянути податкові процедури, а також вжити заходів для боротьби з корупцією і політичною нестабільністю.

Потреби українського бізнесу

Опитування українських малих та середніх підприємств ( Програма USAID ЛЕВ) показало, що вони обтяжені регулюванням та численними перевірками.

Представників малого та середнього бізнесу (МСП) – приватних підприємців, керівників та менеджерів  запитали , з якими проблемами, пов’язаними з регулюванням підприємницької діяльності, вони стикаються  і яких заходів повинна вжити влада, щоб спростити ведення бізнесу.

Підприємці вважають, що найбільшою перешкодою для ведення бізнесу в Україні є нестабільна політична ситуація. Малим та середнім підприємствам важко працювати і планувати свою діяльність в умовах, коли вимоги до ведення бізнесу постійно змінюються.

Другою перешкодою є несприятливі економічні умови. Через війну і економічний спад купівельна спроможність населення зменшилася. Відповідно знизився і попит на товари та послуги МСП.

Підприємці вказують також  на високі податкові ставки і складне податкове адміністрування.  Скорочення кількості документів та процедур, які вимагаються для ведення бізнесу ( дерегуляція) було б одним із найважливіших факторів у допомозі малому і середньому бізнесу. Складні регуляції створюють можливості для корупції, забирають час.

Ще одна велика проблема  – розмір податкових платежів і складність процедур, пов’язаних зі сплатою податків. Малі та середні підприємства платять в середньому близько 27% своїх доходів у вигляді податків і зборів.

Інша частина проблеми – адміністрування податків. Нестабільність і часті зміни податкового законодавства  та податкової звітності, складність законів, корупція з боку податкових служб стали проблемою для українського бізнесу. Уряд повинен спростити податкове адміністрування. Воно повинно стати більш зрозумілим і доступним.

Комплексний онлайн-ресурс , який міститиме інформацію про закони та нормативні акти щодо ведення бізнесу теж на часі.

Малі та середні підприємства не вважають правильним надавання підтримки окремим суб’єктам господарювання  – вони чекають кращих умов для всіх.

НОВІ ВИКЛИКИ ДЛЯ ПІДПРИЄМЦІВ

Про ситуацію у сфері малого і середнього підприємництва у Прирпінні розмовляємо з головою ГО «Підприємці Приірпіння» Уляною БОЙЧУК.

–          Майже рік тому організація звернулася до керівників держави, до голови Комдержпідприємництва, голів партій з проханням створити цивілізовану правову базу для системних змін у малому та середньому підприємництві. Що малося на увазі?

Мале і середнє підприємництво є основою економічного розвитку країни , оскільки великий бізнес надто залежить від світової кон’юктури. Тому питання регулювання і становлення такого бізнесу є стратегічним для держави, для її національної безпеки. Концепція реформування малого і середнього підприємництва повинна базуватися на поєднанні природного та суспільного факторів. Іншими словами  – людина творить, коли працює на себе в умовах, коли платити податки вигідно. Тобто чим більше платиш податків, тим більше захищений соціально. Такий принцип діє у західноєвропейській, американській, скандинавській моделях. Його можна застосувати  не тільки у податковому секторі, а й у загальному реформуванні підприємництва.

–          Які основні засади цих моделей?

Це прямо пропорційна соціальна захищеність від сплати податків; стимулююча, а не каральна фіскальна політика; зняття чи зменшення оподаткування при започаткуванні бізнесу; прозорість та диференційованість щодо сплати податків, в залежності від спроможності платників; надання малому та середньому підприємництву кредитний ресурс під 2-3% річних. При такому підході ми створимо сильний середній клас, який буде рушієм всіх реформ.

–          Які нинішні проблеми українських підприємців Ви можете виокремити?

Перш за все це тяжкі взаємини з природними монополіями («Обленерго», «Облгаз»), зокрема, через високі тарифи, важкі умови на приєднання; недосконале законодавство з його суперечливою нормативно-правовою базою; відсутність відповідного кредитного ресурсу; недосконала система бухгалтерського обліку та звітності; недостатні зв’язки з міжнародними фінансовими організаціями із залученням інвестицій та грантів; витіснення  дрібних підприємств великими торгівельними мережами. Зараз ще лягли обтяжливі податки на нерухомість, збільшилася оплата за комунальні послуги. Окрім цих специфічних проблем є більш широка проблематика, зокрема, низька купівельна спроможність населення, неефективність судового та адміністративного захисту, тощо. Розвиток малого та середнього підприємництва повинен розпочатися з державної підтримки, яка має відбуватися і на місцевому рівні. Децентралізація влади дасть більше повноважень і бюджетних коштів на місця. Сплачуючи податки, підприємці  малого, середнього та великого бізнесу формують бюджет країни, від якого залежить стан усіх сфер життя народу. Отже, питання підприємництва є надзвичайно  важливим  для держави і вона, в свою чергу, повинна створити відповідні умови своїм громадянам, які займаються підприємницькою діяльністю.

–          Оскільки за різними даними у тіні працює близько 60% підприємців, як вплине на бізнес підняття мінімальної заробітної плати вдвічі?

Для бізнесу – це збільшення кількості податків: на заробітну плату, на комерційну нерухомість. Якщо сьогодні значна заробітна плата у тіні, то тепер вона може бути ще більш затінізована.  Але велике значення матиме, яким буде новий Податковий кодекс. Якщо в ньому буде закладена підтримка малого і середнього підприємництва, тоді підняття зарплати не буде таким обтяжливим.

–          Відомий механізм мінімізації податків великими підприємствами шляхом дроблення на велику кількість ФОПів ( фізична особа підприємець). Це правомірні дії?

Звичайно, але також завжди існують недобросовісні підприємці, які використовують різні варіанти ухиляння. Та все ж, хочу ще раз наголосити, що спочатку слід створити сприятливі умови для ведення підприємницької діяльності, щоб  було вигідно платити податки, в тому числі великим підприємствам було вигідно залишатись великими.  І вже після цього застосовувати  силу закону.

ПІДПРИЄМЦІ В ПРИІРПІННІ

У Приірпінні (м. Ірпінь, селища Ворзель, Гостомель , Коцюбинське ) діють понад 9 тисяч юридичних та фізичні особи-підприємці.

«За три квартали 2016 року надходження від юридичних осіб до бюджетів усіх рівнів склало 335,6 млн грн; від фізичних осіб – 83,8 млн грн. Частка малих і середніх підприємств у загальному випуску продукції ( робіт, послуг) склала 13,4 %», – розповідає  начальник відділу економіки Ірпінської міської ради Світлана ДЕМЧЕНКО.

Щодо підтримки підприємців, то економічна група Ірпінської міськради, яку очолює заступник голови з економічних питань Лідія МИХАЛЬЧЕНКО, вивчає можливості ширшого розвитку малого і середнього підприємництва у Приірпінні. Для цього необхідний глибокий аналіз потужностей, які є у віданні територіальної громади.

«Сьогодні ми  аналізуємо потужності на територіях колишніх заводів, вивчаємо можливості щодо створення своєрідних міні – технопарків, що підвищило б інвестиційну привабливість цих територій та дозволило б створити робочі місця для мешканців регіону. Від Фонду держмайна  перебрали у комунальну власність деякі приміщення, які можна буде запропонувати  в оренду підприємцям», – прокоментувала Світлана Демченко.

ПРОБЛЕМИ МАЛОГО БІЗНЕСУ В УКРАЇНІ

Наш малий бізнес в основному працює на спрощеній системі оподаткування, тому оцінити реальний обсяг реалізації продукції (робіт і послуг), нереально. Там масово використовуються “сірі та чорні” схеми. Дуже багато товарів малий бізнес продає і купує без документів.

Ведення малого бізнесу в Україні пов’язане зі значних фінансовими витратами. Перше, з чим стикається підприємець, – це висока вартість оренди приміщень (офісних, торгових, складських), а також завищені тарифи на комунальні послуги.

Далі – недоступність грошей і висока вартість кредитних ресурсів. Дозволити їх собі можуть лише високорентабельні підприємства. Банківські установи неохоче і рідко кредитують малий бізнес.

Наступна проблема – низька купівельна спроможність населення. Покупці більше орієнтуються на знижки, розпродажі, дешевший товар, більш тривале використання товару. Але розпродажі та знижки може дозволити собі лише великий бізнес. І як наслідок торговий сегмент ринку монополізується і малий бізнес перестає діяти.

Ще одна проблема  – криза ліквідності і криза неплатежів. Малий бізнес сьогодні існує за умов, коли він винен контрагентам і контрагенти винні йому. З багатьма контрагентами доводиться працювати в борг, під розписки, бартер тощо. Реальних платежів дуже мало, гроші в системі не циркулюють.

Додамо сюди і значно вищу, порівняно з іншими країнами, кількість видів робіт, які підлягають ліцензуванню. В Україні не має системи проведення глибокого аналізу діяльності малих підприємств і належного обліку результатів їхньої роботи, практично відсутня звітність за тими показниками, що надають право малим підприємствам скористатися пільгами щодо оподатковування.

Матеріально-технічне забезпечення малих підприємств здійснюється в недостатньому обсязі і несвоєчасно. Машин, устаткування, приладів, призначених для малих підприємств не має. Обмежено доступ малих підприємств до високих технологій, тому що їхня купівля потребує значних одноразових фінансових витрат.

Ще одна важлива проблема — кадри. З навчанням кадрів для бізнесу справа складається далеко не кращим чином.

МАЛИЙ БІЗНЕС В ЧАСИ КРИЗИ: ІДЕЇ

Нішеві інтернет-магазини

Кількість онлайн-користувачів в Україні близько 15 млн. Багато з них регулярно здійснюють покупки в Інтернеті. Це чудовий бізнес, адже навіть в умовах загального падіння економіки України темпи зростання сектора електронної комерції вражають.

Ремонт побутової техніки та електроніки

Відкриття бізнесу з ремонту побутової техніки та електроніки актуальне як у період стабільного стану економіки, так і під час падіння.

Стара побутова техніка як варіант бізнесу

Різноманітна відео, аудіо та радіотехніка містить кольорові метали. Один лише телевізор може приховувати в собі 2,5 кг міді і 1 кг алюмінію. Бізнес передбачає скуповування старої побутової техніки для подальшого  розбирання її на запчастини. Почати цю прибуткову діяльність можна з подачі оголошення: «Бажаєте здати стару техніку? Зателефонуйте нам!». Охочих віддати її чи за невелику платню продати знайдеться багато.

«Чоловік на годину»

Надавання дрібних послуг таких як ремонт крану, перенесення меблів, встановлення картини, тощо. Ця ніша ще мало заповнена

Зелений туризм

Зараз він набирає обертів. Тому варто подумати над цим варіантом тим, у кого є приватний будинок

Ще кілька ідей

Майстерня шиномонтажу чи автосервіс Виготовлення тортів на замовлення Риття котлованів, прокладка труб безтраншейним способом, риття колодязів, Швейні ательє. Перукарня з елементами салону Реальних ідей досить багато, величезних прибутків такий бізнес не принесе, але пристойно заробляти дозволить

Довідка: Малий бізнес—це бізнес, що спирається на підприємницьку діяльність невеликих фірм, малих підприємств, які формально не входять до жодних об’єднань. Для малого бізнесу характерні незалежний менеджмент, власний капітал, локальний район операцій, невеликі розміри.

Підготувала Данута КОСТУРА

Газета «Ірпінський вісник» №46 (2790) 11 листопада 2016 року

Popularity: 1% [?]

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

*

code