Ігор ГАВРИЛЕНКО
Ця розмова відбулася у Ворзелі. Мій товариш, про якого я пишу, поки що не хоче, аби я відкрив його ім’я, а на творчому псевдонімі ми ще не зійшлися. Тому деякий час називатиму його просто Майстер.
Ми сиділи у будинку, де він мешкає із матір’ю, і ось що я від нього почув стосовно прадавніх виробів із скла. Він упевнений, що більшість, якщо не усі революційні технології, які змінили світ, розпочиналися із гри – іграшки. Перш ніж колесо стало сьогоднішнім колесом, ще за часів Трипілля воно чіплялося до дитячої іграшки (фігурки тварини), щоб її можна було котити. Своєрідний «бичок на коліщатку».Не так давно подібне відбулося з Інтернетом. З мозаїкою, про яку наша розмова, сталося те саме.
З глибини віків до нас дійшли три гри – головоломки: китайська, японська і грецька. Розкладанняна складові сегментів квадрата, кола і овала. Їх концепцію узагальнив прадавній Архімед, і вигадав гру “Стомахіон”. Потім він присвятив цій грі окремий трактат, який з часом було покладено в основу цілої сучасної науки – комбінаторики. Назва гри в перекладі –«та, що доводить до люті” – гравець мав володіти надзвичайною витримкою.
Але повернімося до скла. Венеціанське (воно ж муранське) скло в сучасному вигляді з’явилося в епоху промислової революції. Але це вже не те скло, яке розпочало свою історію в XIII столітті. Яким воно було колись можна побачити хіба що в музеях. А як воно вироблялося –так і залишається таємницею. Глобалізм і промислові технології розчищають собі дорогу жорстко. Так, Жаккард свого часу винайшов ткацький верстат, і ручна робота вишивальниць стала неконкурентною; Мартен-Сіменс винайшли мартенівський стан, і ковалі, щоволоділи секретами повного циклу обробки заліза, пішли у небуття. Те ж сталося і в галузі виробництва скла.
Але пошуки втрачених секретів тривають. І шукати їх, на думку мого співрозмовника, варто в тих пластах історії людства, коли у людини не було ні допоміжних засобів, ні навіть того мінімального набору інструментів, якими володів працелюбний бог Гефест. Отже – нічого, окрім рук.
Але на запитання – чи можливо створити високо художній витвір, наприклад, вітраж, панно чи,скажімо, геометрично правильну ємкість без оснащення і інструментів, я почув відповідь Майстра – “Так, цілком можливо! Поза сумнівом, це буде найбільш архаїчна технологія, але саме вона і є початком”.
Володіючи знанням законів геометричного перетвореннякрапки в пряму, прямої в площину, площини в сферу, чомувчить Архімед в “Стомахіоні”, зробити цезовсім не складно. До того ж, уважно роздивляючись виставлені в музеях артефакти, легко помітити, що скляний посуд Римсько Британії I – III в.н.е. і вітражі Візантії 300 р.н.е. складені з окремих шматочків скла, сплавлених в одне ціле. Але якщо відносно сплавленняіснують зрозумілі теорії, які підтверджуються експериментом, то із самим складанням шматочків скла все набагато складніше. Технік укладання було декілька. Не бачу сенсу тут розповідати про секрети ремесла, обмежуся лише кількома реченнями.
Уся техніка зводиться до скрупульозного укладання окремих шматочків скла по ескізу. Картинки живі, барвисті, але примітивні. І їх викладали звичайні, спеціальнонавчені люди. Але є одна техніка, OpusSextile, роботами в якій займалисяв иключно представники закритого цеху. Чому така таємниця? Напевне, тут присутнє питання статусу, адже в давнину дозволити собі прикрасити побутмозаїкою в техніці O.S. могла лише верхівка суспільства. Як пурпурний плащ міг собі дозволити лише порфирородний імператор. Ця техніка завжди стояла осібно, була овіяна різними забобонами і езотеричними таємницями. Залишимо і ми їх у спокої. На деякий час. Але шляхом тривалих спроб мій співрозмовниквсі ці техніки повторив, і в тій послідовності, як це було у давнину.
Його теорія багаторазово ним самим підтверджена експериментально. Якщовести мову про портрет, який Ви бачите перед собою, то технологія його виготовлення схожа на виготовлення древніх вітражів. Ідеологічним попередником вітражів є мозаїка, а технологічно – енкаустика (віддр.грец. ἐγκαυστική – мистецтво випалювання) – техніка живопису, в якій з’єднуючою речовиноюдля фарбє воск.Відносно енкаустики, то сучасні вчені і дослідники з навколонаукових кіл стверджують, що для створення портрета художник в давнину швидко-швидко вмочав пензля в розтоплений воск, забарвлений пігментними фарбами, і швидко-швидко малював свій нетлінний витвір. Майстер каже, що йому дуже кортить побачити, як це відбувалося? Нехай хоч хтось в такій техніці зобразить хоч щось подібне всесвітньо відомим староєгипетським Фаюмським портретам?
Він наполягає на тому, що спроби пояснити творіння древніх з позиції знань нашого “освіченого” часу є абсурдні і схожі на “інтелектуальний антропоморфізм”. Термін “антропоморфізм” означає наділення людськими якостями явищ, міфологічних створінь, тварин, і спроба пояснити їх поведінку з позиції людської етики і моралі. “Інтелектуальний антропоморфізм” – це спроба пояснити досягнення древніх з позиції сучасних технологій. Абсолютно не враховуючи невловимого, але дуже важливого: древні люди були неймовірно мудрі, і на відміну від нас вони розуміли “прості речі”!
Ось приклад таких простих речей – портрети в техніці “енкаустика”, яких ніхто не може повторити. Вважаю, що художник в давнину використовував забарвлені в різні кольори шматочки воску, якими викладав мозаїку. Так зараз поліцейські малюють фоторобот. У майстра був час на розмірковування, виправлення картинки, і тільки після досягнення портретної схожості мозаїка нагрівалася, воскові фрагменти зливалися в одне ціле, і так шар за шаром. Ось вам і об’ємність зображення, і глибина різкості, і ефект драпіювання – загалом, все те, що властиве неперевершеним шедеврам старовини.
І наостанок–маю намір трохи підняти завісу.
Портрет, який Ви бачите зараз, це п’ятишарова скляна мозаїка, сплавлена в печі. Він двосторонній, бо просвічується. Щоб оцінити усю глибину і тонкість роботи, спробуйте розглядати його у великому збільшенні. Особливо раджу вгледітись в очі, в зіниці – я такої техніки ще не зустрічав. А Ви?
Вам сподобалося, і Вам вже хочеться долучитися до світу прекрасного? Дайте про себе знати, і ми з Вами зв’яжемося. Портрет, вітраж, ваза та ін. – задоволення не з дешевих, робиться в ручну, і тому не за один день – але воно того вартує!
Ps. Ще ми з Майстром маємо намір таким чином долучитися до волонтерства для допомоги українським військовим. Або Ви замовляєте мистецьку роботу, і ми після розрахунку відправляємо частину коштів (адже матеріали і устаткування не безкоштовні) на зміцнення обороноздатності нашої країни, або ми виставляємо готові роботи на аукціон, і з отриманими коштами чинимо так само.
Слава Україні!
Ігор ГАВРИЛЕНКО
Popularity: 2% [?]