Об’єднання без права на помилку

ГО “Народна рада Ворзеля”

Починаючи з 2014 року в Україні проводиться одна із наймасштабніших реформ за всі часи незалежності нашої держави — реформа децентралізації. Основний меседж реформи дуже позитивний — зробити так, щоб гроші, які отримуються від податків залишались на місцях та витрачались на вирішення тих проблем, які є головними для простих мешканців.

На жаль, попри гарну мету, в нашій державі, як завжди підвела реалізація цієї реформи органами влади.

Одним із найгірших моментів є досить велика кількість прогалин в законах, а також прямі протиріччя Конституції України та іншим законам. Тож не дивно, що за 4 роки, які йде реформа, тільки половина громад в країні вирішила об’єднатись. Однією з причин, що стримує об’єднання- це те, що таке об’єднання – це «білет на потяг в один кінець», так як процедура виходу із об’єднаної громади законом не передбачена.

Так як реалізація вказаної реформи є одним із ключових факторів для фінансової підтримки нашими західними партнерами, держава не може чекати із її впровадженням. Тож замість того, щоб вдосконалити законодавство, нарешті закріпити законодавчо механізм контролю за органами місцевого самоврядування, напрацювати механізм реальної оцінки економічної ефективності об’єднання громад, затвердити Закон України «Про місцевий референдум»— державні посадовці пішли шляхом спрощення процедури приєднання та позбавлення можливості громад селищ та сіл опиратись цьому процесу.

Так 3 квітня 2018 року Верховною Радою України був прийнятий Закон України № 2379-VIII від 03.04.2018 «Про внесення змін до Закону України «Про добровільне об’єднання територіальних громад», який дозволяє без виборів, чи будь-яких інших проявів народного волевиявлення приєднувати селища та села до міст обласного значення.

Хтось скаже — «ну і що тут такого поганого — менше бюрократії та й все». Давайте розберемо, які ж негативні наслідки може мати таке приєднання на прикладі нашого селища Ворзель.

  1. Порушення конституційних прав громадян. Вказаний Закон України прямо порушує Конституцію України, а саме:
  • статтю 24, згідно з якою громадяни мають рівні конституційні права і свободи та є рівними перед законом. Не може бути привілеїв чи обмежень за ознаками раси, кольору шкіри, політичних, релігійних та інших переконань, статі, етнічного та соціального походження, майнового стану, місця проживання, за мовними або іншими ознаками;
  • статтю 71, відповідно до якої вибори до органів місцевого самоврядування є вільними і відбуваються на основі загального, рівного і прямого виборчого права шляхом таємного голосування;
  • статтю 141, згідно з якою територіальні громади на основі загального, рівного, прямого виборчого права обирають шляхом таємного голосування відповідно сільського, селищного, міського голову, який очолює виконавчий орган ради та головує на її засіданнях.
  1. Втрата законних представників в органах місцевого самоврядування. З першого пункту випливає другий негативний фактор — жителі сіл та селищ, що приєднуються лишаються без представників в органах місцевого самоврядування.

Дійсно після приєднання наша селищна рада ліквідується, селищний голова стає старостою — який має лише право дорадчого голосу при виконавчому комітеті «центральної садиби» – м.Бучі.

Тобто довибори або перевибори не проводяться. А всі рішення, що стосуються землі, розподілу бюджетних коштів, затвердження програм розвитку територій, тощо, остаточно будуть прийматися нинішнім складом Бучанської міської ради аж до 2020 року.

Бучанська міська рада пропонує нам замість місцевих депутатів, які мають повноваження відповідно до закону, створити дорадчий орган, права та функції якого законодавчо не закріпленні і не відомо чи взагалі його існування не суперечить чинному законодавству.

 3. Відсутність документів, що захищають майбутнє нашого селища. З другого фактору випливає третій. Оскільки у нашому селищі на сьогодні немає жодного документу, який би визначав, як ми будемо розвиватись у майбутньому — немає ані Генерального плану, ані Стратегії розвитку селища, не підтверджений статус курорту.

Зважаючи на те, що всі рішення після приєднання будуть прийматись депутатами Бучанської міської ради, ми не можемо бути впевнені, що не розпочнеться проштовхування стратегічних документів, які будуть вигідні не громаді селища, а забудовникам, які вже неодноразово намагались через затвердження проектів генеральних планів розпочати дерибан рекреаційних земель нашого селища.

 4. Відсутність розуміння цілей розвитку та механізмів функціонування всередені ОТГ. І найголовніший негативний фактор полягає в тому, що ні ініціатори цього приєднання, ні ті хто його підтримують не можуть чітко пояснити — яка основна мета створення такого масштабного об’єднання? Тобто, який сенс об’єднувати 18 дуже різних населених пунктів — якого результату хочуть досягти?

Для нас головним питанням є наступне – що отримає наша територіальна громада від цього об’єднання? На жаль відповідей на ці питання ми від представників влади не почули.

Не кажучи, що існує досить багато питань, що стосуються прийняття рішень у новоствореній ОТГ. Як будуть вирішуватись спірні питання? Як будуть розподілятись кошти на покращення інфраструктури, тощо.

З такими проблемами стикнулося вже дуже багато громад, коли власне «центральна садиба» фінансує проекти тільки в межах власної громади — що не дивно — депутати добре знають, які виборці їх обирали, тож і витрачати вже спільні кошти будуть відповідно.

Ми виступаємо не проти об’єднання як такого. Неважливо з ким — з Бучею, Ірпенем, Бородянкою. Ми проти бездумної «купівлі білету на потяг в один кінець».

Не маючи бачення нашого майбутнього, ми не можемо об’єднуватись, тому що потім вирішувати вже будуть за нас. Тож ми вимагаємо:

До прийняття 3 основних стратегічних документів — стратегії розвитку селища, генерального плану селища та підтвердження статусу курорту — про будь-яке об’єднання/приєднання не може бути мови;

Ворзельській селищній раді активізувати роботу, щодо прийняття вказаних документів.

Звернутись до Бучанської міської ради з вимогою надати документ, який роз’яснить концепцію розвитку створюваного об’єднання громад, а також надати проекти нормативних актів, що будуть регулювати відносини всередині ОТГ між її членами.

 Упродовж наступних 2 місяців будуть проведені  громадські слухання щодо обєднання.

Будьте уважними  та слідкуйте за інформаційними повідомленнями!

Ваша присутність та голоси на громадських слуханнях стануть вирішальними при прийнятті рішення про приєднання!

ГО «НАРОДНА РАДА ВОРЗЕЛЯ»

 

Popularity: 4% [?]

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

*

code