Данута КОСТУРА
В рамках медичної реформи в Україні системних змін зазнає «швидка». Екстрену меддопомогу надаватимуть фахівці з догоспітальної допомоги ( парамедики) та водії швидкої (екстрені медичні техніки). Ці нововведення викликали багато запитань. Щоб прояснити ситуацію ГО «Інтерньюз -Україна» запросив виступити перед регіональними журналістами заступника міністра охорони здоровя Олександра Лінчевського.
В екстрених випадках на місце катастрофи першими прибувають поліція чи пожежники. Перші хвилини в наданні допомоги є надзвичайно суттєвими і відповідальними для подальшого лікування травмованого. Тому поліцейські та пожежники повинні пройти спеціалізовані медичні тренування, здобувши базові навички з порятунку та підтримки життя до приїзду швидкої.
Швидка, яка приїжджає на місце пригоди, надавши необхідну медичну допомогу, везе пацієнта у лікарню. Надає допомогу бригада у складі парамедика та водія- екстреного медичного техніка. Водій повинен пройти тритижневий курс теоретичної та практичної медичної підготовки.
Хто такий парамедик?
Парамедик – це медпрацівник, фахівець в області інтенсивної медицини. Його освіта і навички дозволяють йому надавати кваліфіковану екстрену медичну допомогу хворому з обширним інфарктом міокарда, астматику, пораненому, прийняти роди, тощо. Це, фактично, нинішній фельдшер в машинах швидкої допомоги, але більш підготовлений для надання допомоги в екстремальних умовах.
Парамедики будуть забезпечувати необхідну меддопомогу на місці пригоди і під час транспортування до лікарні.
У лікарні має бути кімната чи відділення невідкладної допомоги, де чергує команда лікарів. Медикам повідомляють, що везуть пацієнта, якому потрібна певна допомога. І лише з цього відділення пацієнта везуть в операційну чи реанімацію.
Навчання парамедиків триватиме 3-4 роки і прирівнюватиметься до рівня бакалавра.
Зараз МОЗ розробляє короткострокові ( один місяць) курси для фельдшерів за участі закордонних викладачів.
Диспетчерська і кол-центр
МОЗ планує зменшити кількість викликів «швидкої». Планується покращення роботи диспетчерської системи, яка буде відсіювати непрофільні дзвінки, забезпечувати миттєвий зв’язок з оператором та направлятиме на місце пригоди найближчу карету.
Буде створено кол-центр, де пропонуватиметься консультація лікаря, замість того, щоб викликати швидку, порадитися щодо іншої медичної інформації. У багатьох випадках порада лікаря по телефону допоможе розв’язати проблему і «швидка» не знадобиться.
Центр буде безкоштовний, конфіденційний.
Упродовж минулого року в Україні було більше ніж 9 млн викликів швидкої допомоги. І лише 2,5 млн пацієнтів з тих, кому викликали швидку, було госпіталізовано. Іншим або надали допомогу, або швидка допомога їм була насправді не потрібна.
Розширення підстанцій
Планується розширення мережі підстанцій, розташування яких має виходити з потреб пацієнта та відповідати західним нормам. «Україна буде поділена на райони так, щоб швидка працювала не за територіальним принципом, а за швидкістю доїзду»,- сказав Олександр Лінчевський.
Впровадження протоколів
У світі існують організації, які відслідковують найкращі способи лікування і створюють спеціальні протоколи для лікування кожної хвороби. Українські протоколи сьогодні суперечать західним. МОЗ планує затвердити та впровадити протоколи надання невідкладної допомоги, базовані на доказовій медицині.
Данута КОСТУРА
газета “Ірпінський вісник” № 45 (2789) 4 листопада 2016 року
Popularity: 2% [?]