– Право членів територіальної громади на інформацію. Оприлюднення рішень органів місцевого самоврядування. Рішення влади повинні опубліковуватись у місцевій пресі та на селищному стенді не пізніше 7 днів з часу їх прийняття. Мешканці мають право ознайомитися з будь-якими рішеннями влади, крім тих, які становлять державну або комерційну таємницю.
– Звернення до органів і посадових осіб місцевого самоврядування – можуть бути індивідуальними ( усними або письмовими) та колективними. Мета звернень – внесення пропозицій, аналіз роботи селищного голови, ради, виконкому тощо. Колективні звернення з 10 підписами розглядаються у першочерговому порядку, а з 50 і більше підписами –невідкладно.
– Місцеві вибори – обравши депутатів, мешканці можуть у будь-який час їх відкликати у порядку, встановленому законами України.
– Місцевий референдум – ця форма самоврядування позволяє безпосередньо вирішувати найбільш важливі питання. Його рішення не потребують затвердження владою і є обов’язковими для виконання. Призначається селищною радою більшістю голосів, з ініціативи голови чи 1\3 депутатів або на вимогу 1\10 мешканців, які мають право голосу.
– Загальні збори громадян за місцем проживання – можуть скликатися по будинках, вулицях, мікрорайонах селища. У додатку № 1 до Статуту детально виписані порядок і проведення зборів, перелік питань. Рішення зборів враховується владою.
– Громадські слухання – виносять рішення, які рекомендують владі розглянути на сесії висновки і пропозиції даних слухань. Порядок їх проведення розписаний у додатку №2.
– Місцеві ініціативи – дають право територіальній громаді ініціювати розгляд у раді будь-якого питання. Технологія внесення такої ініціативи, як і її розгляд теж детально виписані у додатку № 3 до Статуту.
– Участь у роботі органів місцевого самоврядування – мешканці селища мають право бути присутніми на відкритих засіданнях селищної ради, виконкому, комісіях, а також виступити згідно з регламентом роботи селищної ради.
– Органи самоорганізації населення – створюються частиною мешканців за територіальним принципом. Можуть бути будинкові, вуличні, квартальні, сільські комітети. Утворюються за ініціативою мешканців і з дозволу влади, яка їх і фінансує. Це досить громіздка система. Її створення вимагає багатьох дій. Відчасти дублює виконком. Узагальнює скарги та пропозиції громадян, контролює програми , прийняті владою тощо. Термін роботи цих органів збігається, як правило, з каденцією діючої на цей час влади. Детально про цю форму самоврядування написано у Законі України « Про органи самоорганізації населення».
– Інші форми участі членів територіальної громади селища у здійсненні місцевого самоврядування – серед них громадські ради. Як правило, утворення таких рад ініціюється самою владою з різною метою – від можливості мати додаткові експертні оцінки з того чи іншого питання до бажання отримати формальну підтримку мешканців своїм діям.
Данута Костура
Popularity: 4% [?]